Natur, fjord, hav og strand

Læs om badevandskvalitet, sikkerhed ved stranden, Vandsikker Kommune, naturpleje, fredninger, Natura 2000-områderne og love og regler om naturbeskyttelse.

Fjord, hav og strand

Jammerbugt Kommune ligger ved Skagerrak og Limfjorden. Kommunen har en kyststrækning på 51 kilometer til Skagerrak og 41 kilometer til Limfjorden.

Fredninger i Jammerbugt Kommune

Et område kan blive fredet, hvis der er særlige bevaringsværdige landskabelige, historiske, biologiske eller geologiske værdier.

Love og regler

Naturbenyttelse og -beskyttelse administreres via et komplekst lovsystem. Nedenfor finder du en kort præsentation af lovgivning om naturbeskyttelse, skovlov, museumslov og vandløbslov.

Natura 2000 i Jammerbugt Kommune

Natura 2000 er betegnelsen for et netværk af naturområder i EU med beskyttelsesværdige naturtyper, dyre- og plantearter.

Naturgenopretning og projekter med artsfokus

Jammerbugt Kommune har iværksat en række projekter med henblik på at genoprette naturen og bevare egnede levesteder for truede arter.

Naturoplevelser

Jammerbugt Kommune tilbyder utallige muligheder for fantastiske naturoplevelser ved fjord, søer, hav, havne og skov. Kom og vær med!

Naturpleje i Jammerbugt Kommune

Jammerbugt Kommune har i en del år udført naturpleje i samarbejde med private lodsejere. Nedenfor kan du finde mere om formål, metoder og om de naturområder, som er plejet i de senere år.

Skov

Naturstyrelsen administrerer de love, der sætter rammerne for hele det danske skovbrug. De statsejede skove og naturområder forvaltes af Naturstyrelsens lokale enheder.

Vand om vinteren

I søer, fjorde og stille havområder, hvor der ofte kommer is på vandet, sker der hvert år is-ulykker, hvor mennesker går igennem isen.

Vandsikker Kommune - på stranden og på havnen

Jammerbugt Kommune har i samarbejde med Rådet for Større Badesikkerhed udarbejdet et koncept for, hvordan man kan højne sikkerheden i og omkring vand.