Byggeaffald skal sorteres og bortskaffes
Det skal ske efter de gældende regler i affaldsbekendtgørelsen.
Bygge- og anlægsaffald skal anmeldes til kommunen, før du går i gang med at renovere eller nedrive. Det gælder både for private og erhverv, hvis:
- du danner mere end 1 tons affald ved din renovering eller nedrivning
eller
- du udskifter termoruder fra perioden 1950-1977
Byggeaffaldet skal anmeldes til kommunen senest 14 dage før din renovering eller nedrivning.
Der skal foretages en screening af bygningen for at klarlægge, om der kan være problematiske stoffer (PCB, tungmetaller, klorparaffiner, PAH'er, asbest mv.) i de berørte anlægs- eller bygningsdele, som skal renoveres, ombygges eller nedrives.
Anmeldelsen skal indeholde oplysninger om bygningen, bygherre, screening og evt. kortlægning af problematiske stoffer, affaldstyper, transportør og modtager.
Byggeaffaldet anmeldes via www.bygningsaffald.dk
Læs mere herunder om de nye regler gældende fra 1. januar 2021, få gode råd og se de vejledende grænseværdier for problematiske stoffer.