You can use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation. Using this service may place a cookie on your computer.

MitID

MitID afløser NemID for at styrke sikkerheden og gøre dig klar til fremtidens digitale muligheder og udfordringer.

Sidens indhold

Hvorfor skal du have MitID?

MitID styrker sikkerheden og er klar til fremtidens digitale muligheder og udfordringer. Du kan bruge MitID til alt det, du tidligere har brugt NemID til, f.eks. logge på netbanken eller læse post fra det offentlige.

Det er gratis at få og bruge MitID.

Der vil være en løbende overgang fra NemID til MitID. Husk derfor at beholde dit NemID-nøglekort eller nøgleappen, indtil NemID er helt udfaset.

MitiD kan både fås som app, chip og nøgleviser. Har du brug for større tal eller er du svagt hørende, kan der desuden fås en kodeoplæser.

Sådan får du MitID med NemID

Du kan få MitID, hvis du har NemID og har adgang til SMS eller e-mail, hvor du vil modtage informationer, som du skal bruge undervejs.

Dog kræver det, at din identitet er verificeret. Dette kan gøres ved hjælp af et pas og en nyere smartphone. Virker dette ikke, vil du skulle have hjælp på Borgerservice for at få oprettet MitID.  

Aktiveringskode

Skal du have en ny aktiveringskode til at aktivere en app på din enhed eller en nøgleviser, så skal det gøres via mitid.dk-hjemmesiden. 

Det kræver derfor, at du har MitID OG et aktivt MitID-identifikationsmiddel

Har du ikke det, kan du ikke logge ind på Mitid.dk, hvorfor du bliver nødt til at få hjælp på Borgerservice. 

Kender du en, der kan hjælpe dig?

Du må gerne få hjælp hos nogen, du stoler på. Når bare I husker, at MitID er personligt, og derfor er det vigtigt, at du ikke deler koder eller bruger-ID – hverken til MitID eller NemID – med andre. Derudover må du heller ikke dele din kodeviser, -oplæser eller -app med andre.

MitID-appen kan dog deles med andre i husstanden, så længe man har hvert sit bruger-ID og PIN-kode.

Se hvordan du gør på MitID.dk

Hjælp andre med MitID

Selvom der er hjælp at hente til at få MitID, kan det for nogen være rart at få lidt ekstra støtte af en, som man stoler på. Derfor er det godt at hjælpe hinanden. Man skal blot være opmærksom på, hvad man må, og hvad man ikke må, da MitID er strengt personligt. 

Hvis det er dig selv, der har brug for lidt ekstra hjælp, kan du med fordel vise dette til den, som skal hjælpe dig.

Læs mere om hvordan du hjælper andre

Du kan få hjælp i Borgerservice

Hvad skal du huske, hvis du har brug for hjælp i Borgerservice?

OBS: Du behøver ikke at bestille tid til MitID eller NemID, hvis du skal have hjælp af Borgerservice. 

Få flere oplysninger om MitID

Du kan få flere oplysninger om MitID hos Digitaliseringsstyrelsen.

Kontakt Den Digitale Hotline

Den Digitale Hotline kan hjælpe dig med at bestille tid i Borgerservice og vejlede dig i de digitale selvbetjeningsløsninger. Medarbejderne i Den Digitale Hotline kan også besvare generelle spørgsmål om f.eks. pas, kørekort og digital post. Her kan du også få hjælp uden for den normale åbningstid. 

7020 0000
Kun telefonisk henvendelse

Åbningstider telefon:

Mandag-torsdag 

8-20

Fredag

8-16

Lørdag og helligdage

LUKKET

Søndag

16-20