You can use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation. Using this service may place a cookie on your computer.

Sidens indhold

Bestil NemID første gang

Når du fylder 15 år, får du en digital postkasse, hvor du fremover modtager vigtige beskeder. Du har selv ansvaret for at logge på og læse beskederne. For at få adgang til din digitale post skal du bruge et NemID. 
 
Hvis du ikke allerede har et NemID, skal du først bestille det ved personligt fremmøde i Borgerservice.  

Hvad skal du huske når du kommer i Borgerservice

  • Gyldig pas eller kørekort

Hvis du ikke har et gyldig pas eller kørekort, skal du medbringe to af følgende legitimationstyper: 

  • Person-, dåbs- eller navneattest 
  • Sundhedskort/sygesikringskort, særligt sundhedskort eller bopælsattest. Midlertidigt sundhedskort kan ikke benyttes.  
  • Seneste årsopgørelse eller forskudsopgørelse 
  • Dokumentation for udbetaling af offentlig ydelse, som max. må være tre måneder gammel

Du skal være opmærksom på, at et af disse legitimationstyper skal være dåbs- eller navneattest, sundhedskort eller bopælsattest. 

Løb aldrig tør for nøgler med NemID-nøgleapp'en

NemID-nøgleapp er et digitalt supplement til dit nøglekort, som du installerer på din smartphone eller tablet. Du kan bruge nøgleappen alle de steder, hvor du i dag anvender dit NemID-nøglekort. 

Du henter NemID-nøgleappen i Appstore eller Google Play. 

Fordele ved nøgleappen: 

  • Du godkender login og underskrift med NemID ved at swipe i stedet for at indtaste en nøgle 
  • Du løber aldrig tør for nøgler 
  • Du har altid dit NemID ved hånden 

HUSK altid at gemme dit nøglekort, selvom du har NemID nøgleappen. 

Få flere oplysninger om NemID og NemID Nøgleapp her

Du kan få flere oplysninger om NemID her.

Du kan få flere oplysninger om NemID Nøgleapp her.

Når NemID bliver til MitID

Du får automatisk besked, når det er din tur til at få MitID, som du kan bruge til det du plejer at bruge NemID til.

Hvis du bruger NemID til net- eller mobilbank i en dansk eller grønlandsk bank, får du MitID via din net- eller mobilbank. Du får besked, når du logger ind i din net- eller mobilbank i perioden mellem oktober 2021 og juni 2022. 

Hvis du har NemID, men ikke bruger det til net- eller mobilbank i en dansk eller grønlandsk bank, får du besked via Digital Post, og du kan derefter få MitID på MitID.dk.

Få svar på dine spørgsmål om MitID

borger.dk

Opdatering af ID-oplysninger

Hvis du skal opdatere dine ID-oplysninger, vil du modtage besked fra Digitaliseringsstyrelsen i din eBoks eller digitale postkasse på borger.dk. Du skal altså IKKE foretage dig noget, med mindre du får besked. Hvis du er fritaget for Digital Post modtager du et fysisk brev med posten.  

Da NemID i tidens løb er blevet udstedt på forskellige måder, som ikke alle lever op til de krav der er til MitID kan det være dig, som skal opdatere dine ID-oplysninger i NemID app’en. Dette vil gøre det endnu sværere at udnytte din digitale identitet.

Den Digitale Hotline

Den Digitale Hotline kan hjælpe dig med at bestille tid i Borgerservice og vejlede dig i de digitale selvbetjeningsløsninger. Medarbejderne i Den Digitale Hotline kan også besvare generelle spørgsmål om f.eks. pas, kørekort og digital post. Her kan du også få hjælp uden for den normale åbningstid. 

7020 0000
Kun telefonisk henvendelse

Åbningstider telefon:

Mandag-torsdag 

8-20

Fredag

8-16

Lørdag og helligdage

LUKKET

Søndag

16-20