På den anden side af jorden

Jeppe Præstekjær Frandsen læser til pædagogiske assistent. Vejen derhen har netop budt på praktik i New Zealand. Praktikken har givet Jeppe indblik i andre pædagogiske metoder, udviklet ham personligt og en masse praktisk erfaring.

Det sidste tøj var pakket og der var sagt på gensyn, da Jeppe stod i Aalborg Lufthavn lørdag 4. marts. Sammen med to andre PAU-elever fra Aalborg og Hjallerup var han på vej til den anden side af jorden. På vej i praktik og til sit livs oplevelse.

To dage efter landede Jeppe i Wellington. To måneders praktik ventede forude i hovedstaden på Laura Fergusson Trust, et bosted for voksne med senhjerneskader.

”På min arbejdsplads boede der fast ca. 30 beboere, og om dagen kom der flere med senhjerneskade for at deltage i stedets aktiviteter. Jeg var fast tilknyttet tre beboere, der boede sammen i en lejlighed. De stod mere eller mindre for alting selv. Min hjælp bestod i at hjælpe med praktiske gøremål. Jeg skulle blandt andet smøre deres mad, give dem creme på, hvor de ikke selv kunne nå, hjælpe med barbering, og med praktiske rengøringsopgaver”, fortæller Jeppe Præstekjær Frandsen kort tid efter, han er kommet tilbage til Danmark igen.

En del af Jeppes arbejde bestod også i at sørge for, at beboerne var aktive. Derfor gik de ture sammen, lavede forskellige sportsaktiviteter som rugby eller basketball, og tog i motionscenteret.

Mere end en arbejdspraktik
Jeppes daglige opgaver med de tre beboere gav ham masser af erfaring i pædagogiske arbejde. Oveni fik han viden om, hvordan det pædagogiske arbejdet gribes an i andre lande.

”Det har været rigtigt spændende at arbejde på en anden måde, end jeg har prøvet i Danmark. Jeg har set andre måder at udføre det pædagogiske arbejde på, og dermed fået en større faglig viden. Det har jeg da taget med hjem i mit videre arbejde” forklarer Jeppe.

Praktikopholdet udviklede også Jeppes engelske og gav ham indsigt i en anden kultur, et land hvor maorier (den new zealandske urbefolkning) og mennesker fra mange steder i verdenen lever.

På det personlige plan måtte Jeppe i løbet af sit ophold erkende, at han rent faktisk stod på den anden side af jorden med en tidsforskel på 12 timer. Han kunne ikke bare ringe hjem, når han havde brug for det. Og det kunne han have lyst til indimellem, da han stod midt i at skulle finde bolig og transportmuligheder. Men han måtte klare sig selv 100%.

”Den dag jeg ankom, ringede jeg hjem til min far kl. 16 (new zealandsk tid), og kunne ikke forstå, hvorfor han lød så desorienteret. Jeg snakkede bare løs om turen derned, indtil han afbrød og spurgte, om vi ikke kunne snakkes ved lidt senere, for klokken var fire om natten. Det var til tider underligt, at jeg ikke lige kunne ringe til kammerater og høre, hvordan det gik, og hvad de lavede eller for at få hjælp. De lå og sov, fra jeg stod op til jeg skulle spise aftensmad”, fortæller Jeppe.

Derfor har han også en klar opfordring til andre unge, der er i gang eller skal til at uddanne sig:

”Hvis man får muligheden for at komme afsted i en udlandspraktik skal man gøre det. Det er så stor en oplevelse at komme ud og se, hvordan andre lande griber arbejdet an. Det har været en god oplevelse at komme ud og at bo i et andet land og komme helt tæt på en anden kultur. Det giver et skub i den personlige udvikling. Og min personlighed har jo også indflydelse på, hvordan jeg er, når jeg er på arbejde, herhjemme i Jammerbugt”, konkluderer Jeppe.

Før Jeppe kom afsted
Hvert år tager mere end 1000 elever fra erhvervsuddannelserne på et praktikophold i udlandet. I Jammerbugt Kommune er Jeppe den første, som har været i praktik i udlandet under sin erhvervsuddannelse.   

Initiativet til at prøve kræfter med et praktikophold i New Zealand var Jeppes. Han havde tidligere været i praktik i et grundforløb i Finland, og vidste derfor, hvor givende det kunne være for uddannelsen. Derfor skrev han en ansøgning, hvor han begrundede, hvorfor han ønskede praktik i udlandet.  

”Vi modtog en ansøgning fra en meget motiveret, ung mand. Den var så velbegrundet, at jeg sammen med Skole- og Dagtilbudschef, Diana Lübbert Pedersen, valgte at imødekomme hans ansøgning, så han kunne tage til New Zealand i to ud af de seks måneders praktik, han skulle i”, fortæller uddannelsesansvarlig Birthe Laugesen fra Jammerbugt Kommune.

Dermed sendte Jammerbugt den første PAU-elev i udenlandspraktik.  

Praktikophold i udlandet får økonomisk tilskud fra PIU-ordningen (Praktik i Udlandet) - en ordning der giver mulighed for, at praktikopholdet kan blive godkendt, som en del af den danske uddannelse. Samtidig samarbejder SOSU-Nord, som uddanner PAU-elever, med praktiksteder i blandt andet Holland, England, Finland og New Zealand.

”Jeppe har haft et lærerigt forløb i udlandet. Derfor vil vi, så vidt vi kan, støtte op om de unges mulighed for at suge viden til sig i udlandet under deres praktik. Praktik i udlandet giver eleverne et globalt udsyn med internationale kompetencer. Og det er vi opmærksomme på i en globaliseret verden”, meddeler Birthe Laugesen.

Jeppe er lige nu i gang med de resterende fire måneder af sin praktik i Bikuben (SFO) i Aabybro.

Om Jeppe
Navn: Jeppe Præstekjær Frandsen 
Alder: 21 år 
Bopæl: Fra Tranumegnen
Uddannelse: Færdig med PAU uddannelsen til november 2017 

PAU-uddannelsen
Uddannelsen til Pædagogisk Assistent tager to år og 1½ måned og.
Uddannelsen veksler mellem skole og praktik, eleven er i praktik i 52 uger og på skolebænken i 47 uger.
Som Pædagogisk assistent arbejde du bl.a. med pædagogiske, aktiverende, sundhedsfremmende og omsorgsrelaterede opgaver i: Daginstitutioner for børn, daginstitutioner for børn og voksne med særlige behov, skolefritidsordninger/Ungdomsklubber, bosteder, specialinstitutioner.
Efter endt uddannelse kan den pædagogiske assistent vælge at videreuddanne sig til professionsbachelor som pædagog.