For at kunne godkendes som forening i Jammerbugt Kommune og modtage tilskud via folkeoplysningsloven skal foreningen opfylde følgende:
- Have et velbeskrevet formål, som er folkeoplysende.
- Have lovlige vedtægter
- Have en demokratisk valgt bestyrelse
- Have hjemsted i Jammerbugt Kommune
- Bygge på aktivt medlemskab og have mindst 5 betalende medlemmer.
I Jammerbugt Kommune er det Folkeoplysningsudvalget, der vurderer, hvilke aktiviteter, der i det konkrete tilfælde er folkeoplysende og dermed berettigede til tilskud. Derfor skal der udfyldes en ansøgning om godkendelse som folkeoplysende forening. Denne sendes til Jammerbugt kommune sammen med følgende:
- De underskrevne og daterede vedtægter
- Beskrivelse af foreningens aktiviteter og omfanget af disse
- Referat fra den stiftende generalforsamling, som er godkendt af forsamlingen.
- Hvis muligt oplys: e-mail og telefonnumre på bestyrelsesmedlemmerne, hvor mange der er indmeldt i foreningen samt en kort beskrivelse af eventuelle lokaleønsker.
Godkendelsen af foreninger foregår løbende ved et af møderne i Folkeoplysningsudvalget. Efterfølgende får foreningens kontaktperson direkte besked om afgørelsen.
Søg om godkendelse

Har du brug for hjælp til at komme i gang?
Foreningsudviklingskonsulent
René Melvad Jørgensen
Tlf. direkte: 4191 2062
rmj@jammerbugt.dk
Administrativ medarbejder
Helle Harlund
Tlf. direkte: 7257 7074
hel@jammerbugt.dk