Nordjyske Kommuner vandt priser for StopSprit-kampagner

Ni nordjyske kommuner vandt ved fælles indsats tre priser ved Årets Brøl 2016 for deres StopSprit-kampagner. De vandt for at skabe diskussion med de unge.

Hos de nordjyske kommuner tør de godt stå på mål for den kommunale indsats, der taler i øjenhøjde med målgruppen – de unge. Og med god grund.

Budskabet er gået rent ind, hvor kommunerne sammen har ønsket at nå de unge med et budskab – uden en løftet pegefinder.

”Kommunernes budskab har været, at de unge må drikke, det de vil, bare de ikke sætter sig ind i bilen og kører hjem”, fortæller Lise Holt fra Jammerbugt Kommune.

De tre priser for kampagnen

De Nordjyske Kommuner vandt Årets Digitale Kampagne, Årets Offentlige Kampagne og Årets Unikt Kampagneelement. Årets Digitale kampagneelement hev sejren i land på baggrund af følgende begrundelse;

”Vinderløsningen med et modigt og stærkt kampagnebudskab har gjort det nemt at få unge i tale på de sociale medier. Man har skabt røre og diskussion om et meget alvorligt emne, uden brug af løftet pegefinger”.

Samarbejdet styrkede kampagnen

Der har været et stærkt samarbejde mellem reklamebureauet Gotcha og ni nordjyske kommuner (Jammerbugt, Morsø, Rebild, Thisted, Brønderslev, Frederikshavn, Mariagerfjord, Vesthimmerland, Hjørring). 

”Det her dygtige hold har gennem de seneste tre år udarbejdet vores StopSprit-kampagner, og at vi nu har vundet for kampagnerne i både 2015 og 2016 – det er ret stort. Så et kæmpe cadeau til holdet”, udtaler kampagneansvarlig Jane Rosenbæk Olesen fra Frederikshavn på vegne af de nordjyske kommuner.

Spritkampagne 2016 blev skudt i gang 2. juni, og på Hjallerup Marked var deltagere iført med røv-masker ved markedets trillebøreræs. Det satte fokus på et alvorligt problem med en humoristisk vinkel helt i tråd med kampagnebudskabet: "Træk hovedet ud af røven. Stopsprit".

Den digitale vej var løsningen

Kampagnen har kørt på Facebook med korte film om fire kammerater, der sammen laver dumme ting under påvirkning af alkohol.

”Det er vigtigt at iscenesætte det socialt uacceptable i spritkørsel i relation til de situationer, som unge har indbyrdes med alkohol. Det har vi forsøgt at kombinere med humor som motor, udtaler Lise Holt fra Jammerbugt Kommune.

Fakta
Kampagnen har været delt op i tre delelementer

2014 – Piger leverede budskabet

2015 – Figuren ”Jyden” overtog kampagnen

2016 – ’Træk hovedet ud af røven, når du kører bil’