Nordjysk spritkampagne går viralt - igen

Komikeren Daniel Hoff er fanebærer på ny anti-spritkampagne fra Nordjylland, der gentager sin virale succes fra sidste år. Take-over trafikkampagnen er den første af sin slags i Danmark.

Over 1,8 millioner videovisninger er det blevet til, siden komikeren Daniel Hoff den 30. juni overtog Facebook-siden ”Spritkørsel – Helt Ærligt”. Bag kampagnen står 11 nordjyske kommuner med reklamebureauet SHRPA, der for andet år i træk tyr til særlige midler for at kommunikere til de unge.

I år tager kampagnen udgangspunkt i karakteren ”Jyden”, der er et kendt fænomen fra de sociale medier på HoffeTV. Bag karakteren står den københavnske komiker Daniel Hoff, som startede sin karrier hos Casper Christensens Douglas Entertainment. Jyden har opbygget et univers om ”alle makkere”, der iscenesætter det gode kammeratskab på en ungdommelig og sjov facon. Komikeren erkender, at det har givet trafikkampagnen medvind hos de unge.

Det har været en kæmpe fjer i hatten at lave Stop Sprit-kampagnen. Det var fedt at bruge Jyde-karakteren til et godt formål, hvor vi hev ham ud af mobilen og smed ham på gaden for at tale med de unge mennesker. Og modigt af de nordjyske kommuner at vælge et "horn" som Jyden, der er kendt for sin makker-snak, men det er rigtig godt set i forhold til målgruppen, udtaler Daniel Hoff.

Effektfuld take-over marketing 

Kampagnens virale springbræt har været en take-over-strategi med den kendte komiker Daniel Hoffe som talsperson. Definitionen på et take-over er, at et brand eller en virksomhed tillader en kendt person at overtage styringen af sit sociale medie i en tidsperiode. Store brands som Red Bull og Coca Cola har allerede benyttet sig af reklameformen på bl.a. Snapchat.

Kommunikationen foregår derefter på den kendte persons præmisser. Det appellerer bedre til målgruppen i både sprog, stil og tone. Ud over det fordelagtige samspil med målgruppen i bylivet, så kapitaliserer de nordjyske kommunerne samtidig på Daniel Hoffs eksisterende publikum. HoffeTVs fanbase har knap 100.000 følgere, som giver stopsprit-kampagnen væsentlig større spredning på Facebook.

Som en ekstra bonus sponsorerede online take-away kæden Just-Eat 500 gratis pizzaer til kampagnen. Under overskriften ”Best-Buddy-Pizza-Time” uddeltes digitale kuponer til en gratis pizza, som de unge mænd delte dagen efter byturen. Bagtanken var, at få målgruppen til at interagere med kampagnen på Facebook og sætte pris på at komme sikkert hjem sammen.

Træfsikre trafikkampagner

Hos de nordjyske kommuner tør man godt stå på mål for den moderne kommunale indsats, der taler i øjenhøjde med sin målgruppe. Og med god grund. Over 425.000 likes, delinger og kommentarer er rullet ind på Facebook-siden lanceringen af kampagnen.

Facebook-siden tiltaler især unge mænd i alderen 18-24 år. Igennem kommentarer og tags gør de hinanden opmærksom på kampagnens elementer. Kampagnen har fået national eksponering langt ud over Nordjyllands grænser, men at målgruppen forholder sig til selve kampagnebudskabet er et større succeskriterie i sig selv. Det er en succes, som glæder trafiksikkerhedsmedarbejder Lise Holt fra Jammerbugt Kommune:

Vi har for andet år i træk succes med en samlet nordjysk kampagne imod spritkørsel. Dette års take-over-strategi med et kendt ansigt for målgruppen har medført fornem eksponering. Målgruppen er mødt i øjenhøjde og med budskaber der er hørt og grinet af. Det skaber opmærksomhed om spritkørsel og er med til at rykke holdninger i den retning vi ønsker.

Hos de nordjyske kommuner ved de, hvor vigtigt det er, at kampagnerne henvender sig til de unge. Når det kommer til spritulykker i trafikken udgør unge nemlig en stor del af statistikken. 9 ud af 10 spritbilister er mænd, og hvor hver 6. spritbilist i Nordjylland er en ung nordjysk mand. Kampagnen er på sin vis en langtidsinvestering, hvor holdningen til at spritkørsel er uacceptabelt tages med videre igennem livet. 

De kedelige facts:

  • 9 ud af 10 spritbilister er mænd.
  • Spritulykker sker oftest fredag, lørdag og søndag aften eller nat.
  • I perioden 2009-2013 har omkring hver 5. trafikdræbte mistet livet i en spritulykke – dermed er alkohol stadig en af de største dræbere i trafikken.