Ring til 70 20 00 00 og få hjælp til digital selvbetjening

Læs om den Digitale Hotline her.

Hvis borgerne ringer på tlf. 70 20 00 00, får de en borgerservicemedarbejder i røret, som vejleder om, hvordan de trygt og sikkert fx kan melde flytning, skifte læge, udfylde en byggeansøgning eller sende Digital Post.

- På tværs af kommunerne har vi alle et stort fokus på de digitale muligheder, og vi vil gerne gøre det så let som muligt for borgerne at bruge digital selvbetjening. Derfor har vi sammen etableret en fælles hotline, hvor borgerne kan ringe og få vejledning de fleste dage og aftener om ugen, siger Birgitte Guldberg chef for borgerservice i Jammerbugt Kommune.

Billede hotline

Det offentlige tilbyder en bred vifte af digitale muligheder, og mange borgere har brug for lidt hjælp, når de forsøger sig med digital selvbetjening eller Digital Post. Den hjælp kan de få hos Den Digitale Hotline – også uden for kommunens normale åbningstid. Den Digitale Hotline er åben mandag-torsdag kl. 9-21, fredag kl. 9–17 og søndag kl. 17–21.

- Mange borgere foretrækker at bruge selvbetjening om aftenen eller i weekenden, når de har fri fra arbejde eller uddannelse. Og derfor skal vi selvfølgelig også tilbyde hjælp uden for kommunernes normale åbningstid. Det får vi mulighed for med dette samarbejde, fortsætter Birgitte.

Ud over at hjælpe den enkelte borger, hjælper Den Digitale Hotline også kommunerne med at opfylde Regeringens mål om, at 80 pct. af al kommunikation mellem borgere og det offentlige foregår digitalt fra 2015.

- Det er ingen hemmelighed, at vi i kommunerne arbejder hårdt på at flytte flere borgere over på vores digitale services. Det gør vi, fordi Regeringen forventer det af os, fordi det er bedre borgerservice og langt billigere for kommunen, når borgerne bruger digitale selvbetjeningsløsninger i stedet for fx at kontakte os personligt eller sende et brev. Den Digitale Hotline er et vigtigt værktøj til at hjælpe borgerne med at blive mere fortrolige med de digitale løsninger og Digital Post, konstaterer Jammerbugt Kommunes chef for borgerservice.

Den Digitale Hotline bemandes med medarbejdere fra de i alt 30 kommuner. En borger fra Hjørring kan derfor få kontakt med en medarbejder fra Skanderborg. Det vil borgeren dog ikke mærke noget til, da alle medarbejderne i hotlinen er uddannede i at vejlede på tværs af kommunernes grænser og selvbetjeningsløsninger.

Den Digitale Hotline bevarer derfor arbejdspladser lokalt samtidig med, at den enkelte kommune kan tilbyde borgerne hjælp uden for den normale åbningstid. 

Åbningstider Den Digitale Hotline

Ring 70 20 00 00 og få hjælp til digital selvbetjening
Man-tors kl. 9-21
Fre kl. 9-17 
Søn kl. 17-21