I lufthavnen

Der gælder særlige regler og rettigheder, når du rejser med fly

Hvad må du have med i håndbagagen, når du flyver?

Af hensyn til sikkerheden, er der skrappe regler for, hvad du må medbringe i din bagage, og særligt i håndbagagen, når du flyver. Husk at spørge dit rejsebureau eller flyselskab inden du pakker, hvis du er i tvivl om, hvad du må medbringe.

Ingen skarpe genstande

Du kan nemt komme til at pakke ”almindelige” ting i din håndbagage, som ikke er tilladte – og de vil derfor blive konfiskeret. Det drejer sig fx om:

  • neglefile
  • sakse
  • lommeknive.

Grunden til de skrappe regler er, at genstandene kan bruges som våben.

Regler for væsker

Af frygt for kemiske våben må du derfor også kun rejse med en begrænset mængde væsker som fx makeupfjerner, hårlak, sodavand etc. i din håndbagage. For at undgå problemer kan det være en god idé at pakke dine toiletsager i den bagage, der skal tjekkes ind.

I håndbagagen må du kun have væske, kosmetik, tandpasta etc. i beholdere på maksimum 100 ml. pr. stk. Toiletsagerne skal være i en enliters gennemsigtig plastpose. Poserne kan købes i supermarkeder og i lufthavnen. Du kan læse en udførlig vejledning om, hvad du må medbringe i din håndbagage på flypassager.dk under bagageregler.

Dit barn kan nægtes indrejse, hvis det rejser uden dig

Hvis dit barn under 18 skal ud at rejse, og du som forælder eller værge ikke skal med, kan dit barn risikere at blive nægtet indrejse i nogle lande.

Der findes endnu ikke en liste over, hvilke lande det drejer sig om. Derfor er det en god idé på forhånd at kontakte ambassaden eller konsulatet for det land, dit barn skal rejse til. De kan oplyse om reglerne der gælder, når børn og unge under 18 rejser ind i landet uden deres forældre eller værge.

Skriv eventuelt en erklæring

For at være på den sikre side anbefaler Udenrigsministeriet, at du som forælder eller værge skriver en erklæring om, at dit barn rejser alene eller med andre voksne. I erklæringen er det vigtigt, at du dels skriver navnet nøjagtigt, som det står i dit barns pas. Dels skriver pasnummeret for både den unge under 18 og den eller de voksne, som dit barn skal rejse med.

Derudover kan det være en god idé, at du som forælder eller værge skriver erklæringen under, så der ikke hersker tvivl om, at der er indgået en aftale.

Du kan læse mere om, at mindreårige kan nægtes indrejse i nogle lande på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Hvis du vil klage over flyrejse

Fra 1. december 2015 skal du klage over din flyrejse digitalt.

Hvis du ikke har NemID:

Hvornår kan du klage over din flyrejse?

De europæiske flypassagerrettigheder fastslår, at du kan have krav på kompensation og/eller refusion fra luftfartsselskabet, hvis du har oplevet at dit fly blev forsinket, aflyst - eller at du blev afvist ved boarding.

Før du gør krav på kompensation og/eller refusion, skal du sikre dig, at din rejse er omfattet af rettighederne. Din rejse er omfattet, hvis:

  • du rejste fra en hvilken som helst lufthavn i EU eller
  • du ankom til EU med et EU-luftfartselskab.
Hvem skal du klage til?

Hvis du vil klage over din flyrejse, skal du altid først klage til det luftfartselskab, du har - eller skulle have - fløjet med. Er du ikke tilfreds med selskabets svar - eller har du ikke fået svar på din klage inden for seks uger - kan du få din sag behandlet af den myndighed, som din rejse hører under.

Hvilken myndighed, din klage skal behandles hos, afhænger af dit afrejse- og ankomststed. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har lavet en oversigt, som skal gøre det lettere for dig at finde frem til den rette myndighed.

Klag til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen

Du skal have følgende klar, før du starter din klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen:

  • NemID
  • Flybillet eller bekræftet reservation for alle passagerer, som klagen omfatter
  • Korrespondance med luftfartsselskabet vedr. klage (f.eks. e-mail, breve mv.)
  • Kvitteringer for eventuelle udgifter, du ønsker refunderet (f.eks. mad og drikke)
  • Underskrevne fuldmagter, hvis du klager på vegne af en andre (læs mere under overskriften ’fuldmagter’ nedenfor)
  • Navn og adresse på alle passagerer, som klagen omfatter.

Klagen kan ikke indsendes uden ovenstående. Dokumenter til vedhæftning må max fylde 10 MB pr. fil.

Fuldmagter

Hvis du klager over en flyrejse på vegne af andre som privatperson, skal du vedhæfte fuldmagter for de personer, som ikke er del af din egen husstand. Klager du som virksomhed, skal du vedhæfte fuldmagter for samtlige rejsende. For rejsende under 18 år, skal fuldmagten underskrives af den rejsendes værge. Du kan eventuelt anvende denne skabelon:

Hvor lang tid tager det?

Behandlingen vil resultere i en afgørelse, der bliver sendt til dig og luftfartsselskabet. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen behandler din sag indenfor fem måneder. Styrelsens afgørelse er endelig og kan ikke påklages til andre myndigheder.

Får du medhold i klagen, skal selskabet inden fire uger udbetale kompensation og/eller refusion. Har du ikke har hørt fra selskabet efter fire uger, kan du give Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen besked. Styrelsen vil herefter vurdere, om selskabet skal indberettes til anklagemyndigheden for manglende overholdelse af afgørelsen. Dette kan resultere i en bødestraf til selskabet.

Er parterne uenige i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens afgørelse, kan de indbringe sagen for domstolen.

Læs mere på flypassager.dk om

Huskeliste

Inden du rejser er det vigtigt at du tjekker følgende:

  • at du medbringer et gyldigt pas og eventuelt visum, hvor det er nødvendigt
  • at navnet på billetten svarer til navnet i dit pas
  • at du overholder sikkerhedsreglerne for bagage og håndbagage.

Læs også

På borger.dk

Andre sider