Rigtige adresser og synlige husnumre

En rigtig adressering er meget vigtig. Adresserne fungerer som vejviser for blandt andet postbudet. Men når uheldet er ude, er det også vigtigt, at ambulancen, politiet eller brandvæsenet hurtigt og sikkert kan komme frem.

Det er dit eget ansvar at opsætte et tydeligt og synligt husnummerskilt, som passer med den adresse, kommunen har fastsat. Det er kommunerne, der fastsætter og ændrer adresser, så det er her, du skal henvende dig, hvis du har problemer med en adresse.

Hvem bruger adresserne?

I Danmark er vi meget gode til at drage nytte af adresserne. Ikke mindst i de forskellige it-systemer som både borgere, virksomheder og den offentlige forvaltning anvender. Det er en fordel, at alle parter kan benytte kommunernes registreringer, af hvilke adresser der findes og hvor de er placeret.

Når 112-alarmcentralerne i løbet af få sekunder kan finde en adresse på et elektronisk kort, skyldes det således, at man anvender kommunernes data om vores adresser.

Endvidere anvendes adresserne i bilernes navigationssystemer, hvorfor det ér vigtigt, at kommunerne kender alle adresser, og disse er registreret korrekt.

Se Ministreriets folder om vigtigheden af synlige adresser i Danmark i pdf-format.

Mostrup har udarbejdet en folder, der fortæller hvordan du ajourfører dine oplysninger hos dit teleselskab. Se folderen i pdf-format.

Kontakt

Vækst- og Udviklingsforvaltningen
Lundbakvej 5
9490 Pandrup
Tlf.: 72 57 77 77
vu@jammerbugt.dk

GIS Jammerbugt - Adressemyndighed
Lene Østergaard
Tlf. direkte: 72 57 73 08
leo@jammerbugt.dk