Salg af ejerbolig

Salg af ejerbolig indebærer mange processer og dokumenter. Selv om du bruger rådgiver til dit boligsalg, er det godt at have et overblik over forløbet

Forbered salget

Overvej hvor meget af salget, du selv vil stå for, og hvor meget du vil inddrage en ejendomsformidler i salget. Vælger du at bruge en rådgiver, kan du med fordel indhente flere tilbud, som du sammenligner.

Vurdér din bolig og find ud af, hvilken pris du vil forlange for den – få eventuelt en rådgiver til at hjælpe dig med det. Det er som regel gratis for dig at få vurderet din bolig. Orientér dig også om salgspriser i området.

Når du sælger din bolig, skal du skaffe en række dokumenter til brug for handlen, fx tilstandsrapport, energimærke, tilbud på ejerskifteforsikring, BBR-meddelelse, Ejendomsskattebillet og mange flere. Hvis du sælger gennem en ejendomsmægler eller advokat, kan du vælge at lade ham fremskaffe de dokumenter, som du ikke selv ligger inde med. Til oktober kommer en service på Boligejer.dk, hvor du kan købe en ejendomsdatarapport med alle de ca. 50 offentlige oplysninger, der indgår i en bolighandel.

En tilstandsrapport er resultatet af et huseftersyn. Tilstandsrapporten skal fra 1. maj også indeholde en el-eftersynsrapport. Tilstandsrapporten er en forudsætning for, at der kan tegnes ejerskifteforsikring. Men vær opmærksom på, at køber skal have tilstandsrapporten og tilbuddet om ejerskifteforsikring, før han afgiver tilbud på boligen. Ellers hænger du som sælger stadig på dit 10-årige ansvar for mangler!

Når en bolig sælges, skal den have en gyldig energimærkning. En energimærkning er en vurdering af en bygnings energimæssige tilstand.

Markedsfør boligen

Markedsføringen af din bolig består af flere elementer – salgsopstilling, annoncering, fremvisning og andet. Overvej hvor meget, du selv vil stå for, og hvor meget du vil lade en ejendomsformidler tage sig af.

De fleste får en ejendomsformidler til at stå for annonceringen, men du kan også vælge at gøre det selv.

Hvis du selv står for størstedelen af salget, behøver du ikke lave en salgsopstilling. Men hvis en ejendomsmægler står for salget, skal han udarbejde en salgsopstilling.

Salgsopstillingen er en skriftlig præsentation af din bolig. Den har to funktioner:

  • Den skal sælge boligen
  • Den skal give køber nogle obligatoriske oplysninger om boligen.

Forud for fremvisning betaler det sig at reparere småskader, fx tapetskader og træværk, som trænger til at blive malet eller afvasket. Et lyst og venligt hjem præsenterer sig langt bedre end et dunkelt. Ryd op og gør rent, og sørg i det hele taget for, at din bolig fremstår så præsentabel som muligt.

Du kan vælge at fremvise din bolig selv eller at få en ejendomsmægler eller en advokat til at gøre det. Du kan enten fremvise boligen ved et åbent hus arrangement eller til én potentiel køber ad gangen.

Gennemfør salget

Beslut dig på forhånd til, om du vil give din rådgiver mandat til at forhandle pris og vilkår. Vær klar til at handle hurtigt - køberne overvejer sjældent kun én bolig.

Hvis der er flere købere, kan du overveje en budrunde (licitation). Hvis du vælger denne mulighed, har du i reglen brug for en rådgiver, der kan stå for budrunden for dig. Din rådgiver skal sørge for, at udbudsmaterialet lever op til reglerne.

Når du har fundet en køber, vil han typisk sende dig et købstilbud i form af en købsaftale – også kaldet en slutseddel. Købsaftalen er din kontrakt med køber. Som regel indeholder den et advokatforbehold og en tidsfrist, som du skal overholde.

At berigtige handlen betyder, at salget gennemføres i praksis. Der skal bl.a. laves nyt skøde, som skal have en ejendomsværdipåtegning og tinglyses, og du skal have dine penge af køber.

Overlevér boligen

Du har en forpligtelse til at vedligeholde ejendommen frem til den aftalte overtagelsesdag. Du klargør boligen og fraflytter den og overdrager den til køber på overdragelsesdagen. Du kan også lade din rådgiver stå for overdragelsen.

Sammen med køber bør du aflæse gas, vand, varme og olie. Tallene bruges til at udarbejde en refusionsopgørelse. Sørg også for at udveksle andre informationer om boligen.

Når du flytter fra en bolig til en anden, skal du meddele flytning til flere forskellige instanser – bl.a. CPR.